Tygodnik Newsweek z 30 listopada 2009 roku przedstawił wyniki badań Komisji Europejskiej, z którego wynika że polskie businesswoman należą do jednych z najbardziej przedsiębiorczych menagerów w Europie. W rankingu Polki znalazły się na 4 miejscu, tuż za Francuzkami, Litwinkami i Łotyszkami.
Panie kierują głównie małymi i średni przedsiębiorstwami w branży handlowej i usługowej. Polki prowadzą 39% takich firm, a Niemki 31%, Brytyjki 27%, Dunki i Szwedki ok.18%. Z raportu PKPP Lewiatan wynika, że ponad 80% firm kobiecych w ubiegłym roku nie miało żadnych zobowiązań wobec banków i innych podmiotów. Kobiety wolą zwiększać rentowność, niż udział w rynku – uważa dr Małgorzata Starczewska – Krzysztoszek z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Nie zwiększają produkcji, nie poszerzają list klientów, starają się natomiast zwiększać efektywność: to one kupują licencje, stawiają na innowacyjne rozwiązania i nowoczesne zarządzanie.
W przypadku kobiet założenie własnej działalności gospodarczej jest dużo łatwiejsze niż przebijanie się przez szklany sufit do stanowiska kierowniczego w drodze awansu zawodowego. W Polsce decyzja taka dyktowana jest bezrobociem oraz trudnościami w znalezieniu odpowiedniej pracy. Kobiety zakładają własne firmy, ponieważ chcą być samodzielne w podejmowaniu decyzji oraz chcą więcej zarabiać.
Fenomen kobiecej przedsiębiorczości jest zasługą samych pań i wyrazem ich chęci aktywnego uczestniczenia w biznesie.
Gratulujemy!