Kobiety uczestniczą w rządzeniu państwami na całym świecie. Są członkiniami rządów, parlamentów, ich działalność skupia się też na szczeblach lokalnych. Kobiety zajmujące wysokie stanowiska urzędnicze chyba nikogo już nie dziwią. Nie oznacza to jednak, że nie może być jeszcze lepiej. przecież dostrzegają one inne możliwości rozwiązywania problemów, niejednokrotnie lepsze niż mężczyźni.
Porównanie składów rządów z uwzględnieniem udziału kobiet w poszczególnych państwach Unii Europejskiej przedstawiono w poniższej tabeli:
Tab. Państwa Unii Europejskiej, skład i udział procentowy kobiet w rządach krajowych.
Państwo | Data wyborów | Ogólna liczba ministrów w rządzie | Liczba kobiet ministrów | % |
Finlandia | 2007 | 20 | 11 | 55,00 |
Szwecja | 2006 | 22 | 10 | 45,45 |
Francja | 2007 | 16 | 7 | 43,75 |
Hiszpania | 2004 | 17 | 7 | 41,18 |
Niemcy | 2005 | 16 | 6 | 37,50 |
Dania | 2007 | 19 | 7 | 36,84 |
Austria | 2005 | 14 | 5 | 35,71 |
Holandia | 2006 | 17 | 5 | 29,41 |
Polska | 2007 | 19 | 5 | 26,32 |
Wielka Brytania | 2007 | 22 | 5 | 22,73 |
Włochy | 2006 | 27 | 6 | 22,22 |
Bułgaria | 2005 | 18 | 4 | 22,22 |
Belgia | 2007 | 14 | 3 | 21,43 |
Litwa | 2006 | 14 | 3 | 21,43 |
Estonia | 2007 | 14 | 3 | 21,43 |
Łotwa | 2007 | 19 | 4 | 21,05 |
Irlandia | 2007 | 15 | 3 | 20,00 |
Węgry | 2006 | 15 | 3 | 20,00 |
Słowenia | 2004 | 18 | 3 | 16,67 |
Luxemburg | 2004 | 13 | 2 | 15,38 |
Malta | 2004 | 13 | 2 | 15,38 |
Portugalia | 2005 | 17 | 2 | 11,76 |
Czechy | 2008 | 18 | 2 | 11,11 |
Cypr | 2008 | 12 | 1 | 8,33 |
Słowacja | 2006 | 16 | 1 | 6,25 |
Grecja | 2007 | 17 | 1 | 5,88 |
Rumunia | 2004 | 17 | 0 | 0,00 |
Ogółem | 459 | 111 |
Źródło: Fundacja R. Schumana
Udział kobiet w składzie rządu premiera Donalda Tuska przedstawiono w poniżej tabeli:
Tab. Kobiety w Rządzie Polska – obecna kadencja (liczba kobiet w poszczególnych ministerstwach i KPRM- ministrowie, sekretarze i podsekretarze stanu
Nazwa ministerstwa | Liczba kobiet | % kobiet |
Ministerstwo Edukacji Narodowej | 2 | 40,0 |
Ministerstwo Finansów | 2 | 20,0 |
Ministerstwo Gospodarki | 2 | 28,57 |
Ministerstwo Infrastruktury | 3 | 30,0 |
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego | 1 | 25,0 |
Ministerstwo Nauki | 3 | 60,0 |
Ministerstwo Obrony Narodowej | 0 | 0 |
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej | 3 | 50,0 |
Ministerstwo Rolnictwa | 0 | 0 |
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego | 2 | 33,33 |
Ministerstwo Skarbu Państwa | 1 | 14,29 |
Ministerstwo Sportu i Turystyki | 1 | 25,0 |
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji | 0 | 0 |
Ministerstwo Spraw Zagranicznych | 1 | 16,67 |
Ministerstwo Sprawiedliwości | 0 | 0 |
Ministerstwo Środowiska | 0 | 0 |
Ministerstwo Zdrowia | 1 | 20,0 |
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów | 2 | 20,0 |
ogółem | 24 | 21,62 |
Źródło: Obliczenia własne (stan na 14 maja b.r.)
Udział kobiet w rządach RP wybieranych po 1989 roku przedstawiono w poniżej tabeli:
Tab. Kobiety w rządach RP po 1989 r. (stan na koniec urzędowania)
Liczba członków Rady Ministrów | Liczba kobiet członków Rady Ministrów | udział procentowy kobiet | |
Rząd T. Mazowieckiego | 24 | 1 | 4,17% |
Rząd J. Bieleckiego | 23 | 1 | 4,35% |
Rząd J. Olszewskiego | 21 | 0 | 0% |
Rząd H. Suchockiej | 25 | 1 | 4,0% |
Rząd W. Pawlaka | 21 | 1 | 4,76 |
Rząd J. Oleksego | 21 | 1 | 4,76% |
Rząd W. Cimoszewicza | 20 | 1 | 5% |
Rząd J. Buzka | 20 | 2 | 10% |
Rząd L. Millera | 17 | 2 | 11,76% |
Rząd M. Belki | 18 | 1 | 5,56% |
Rząd K. Marcinkiewicza | 21 | 3 | 14,29% |
Rząd J. Kaczyńskiego | 23 | 5 | 21,74% |
Źródło: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
Jak widać z przytoczonych danych znaczący wzrost udziału kobiet w składzie Rady Ministrów w Polsce nastąpił w ostatnich czterech latach. Szczegółowe dane zarówno w ujęciu historycznym, jak i bieżącym oraz opis zmian i ich mechanizmów jakie dokonują się w wielkości udziału kobiet we władzach krajowych, regionalnych, bankach centralnych, biznesie, administracji sądownictwie krajów Unii Europejskiej, zawierają dwa raporty Komisji Europejskiej stanowiące załączniki do zlecenia:
1) Women and men in decision-making 2007. Analysis of situation and trends.
2) Women in European politics – time for action.
II. Kobiety w samorządach
Na całym świecie, także w Europie, istnieje dysproporcja w liczbie uczestniczących w życiu publicznym kobiet w stosunku do aktywnych na tym polu mężczyzn. Jest to głównie spowodowane późniejszym przyznaniem kobietom pełni praw politycznych oraz funkcjonowaniem stereotypowego myślenia i “schematów” kulturowych, które zainteresowanie kobiet aktywnością w sferze publicznej traktują jako coś “nienaturalnego”.
W dokumentach Unii Europejskiej jednym z głównych działań na rzecz przeciwdziałania nierówności kobiet i mężczyzn jest zabieganie o równe uczestnictwo w podejmowaniu decyzji. Komisja Europejska stwierdza, że „Utrzymująca się stale niedostateczna reprezentacja kobiet w procesach podejmowania decyzji politycznych stanowi deficyt demokracji. Dalszego upowszechniania wymaga czynna postawa obywatelska kobiet i ich uczestnictwo w polityce oraz w administracji publicznej wyższego szczebla (czy to na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym czy unijnym)”[1]. Jest znamienne, że problem uczestnictwa kobiet we władzach lokalnych może być traktowany jako szczególnie ważny dla polepszenia sytuacji także na innych szczeblach władzy. W takim ujęciu rozpoczęcie procesu większego zaangażowania kobiet powinno rozpoczynać się w dużej mierze w społecznościach lokalnych.
W opinii Komitetu Regionów na temat planu działań na rzecz równości kobiet i mężczyzn 2006-2010[2] czytamy, w kontekście równości w procesach decyzyjnych, że: „Władze lokalne i regionalne mają tu do odegrania kluczową rolę, ponieważ równość płci pod względem udziału w życiu politycznym i gospodarczym należy budować w procesie oddolnym. W tym kontekście Komitet proponuje rozważenie idei wprowadzenia systemu kwotowego na różnych szczeblach systemu sprawowania rządów. Same kwoty nie rozwiążą wprawdzie problemu nierówności i dyskryminacji, ale mogą być elementem szerszej zintegrowanej strategii, mającej na celu zniesienie istniejących struktur, które wykluczają obecnie kobiety z procesów decyzyjnych.”
W opinii tej zwrócono też uwagę, że: ”Władze lokalne i regionalne w państwach członkowskich i w innych krajach różnią się pod względem wielkości, ale nie misji; pod względem daty powołania, ale nie zasad, na jakich się opierają. Przede wszystkim są czynnikiem wyzwalającym zmiany, ponieważ to one posiadają wiedzę na temat lokalnych i regionalnych potrzeb, a ich centralna pozycja w świadczeniu usług pozwala uwzględnić potrzebę wzmocnienia dobrobytu społeczności.”
Analitycy wskazują[3], że w większości państw Europy Zachodniej udział kobiet we władzach na szczeblu lokalnym jest wyższy niż na szczeblu ogólnokrajowym. Co więcej dostrzegany jest proces polegający na tym, że poprawa w zakresie skali uczestnictwa kobiet we władzach lokalnych poprzedza nieco późniejszą poprawę w tym względzie na szczeblu krajowym.
Sytuacja w Polsce nie potwierdza tego rodzaju tendencji. Choć przez szereg lat udział kobiet we władzach lokalnych był wyższy niż w krajowych, to w wyborach samorządowych 2002 r. udział kobiet okazał się niższy niż w krajowych. Może to świadczyć o mocnym upolitycznieniu wyborów samorządowych, a nie koncentracji w wyborach na różnego rodzaju koncepcjach działań w zakresie zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej.
W 2003 r. Komitet Ministrów Rady Europy przyjął rekomendację odnoszącą się do zrównoważonego uczestnictwa kobiet i mężczyzn w podejmowaniu decyzji politycznych i publicznych, w którym m.in. definiuje “zrównoważony udział” jako nie niższą niż 40-procentową reprezentację kobiet w każdym organie decyzyjnym w sferze życia politycznego czy publicznego.
Komisja Europejska w myśl zalecenia dotyczącego równego dostępu kobiet i mężczyzn w procesie decyzyjnym (96/694/EC) sporządza na podstawie informacji przedstawionych przez państwa członkowskie raport dotyczący implementacji zalecenia. Z informacji zebranych na potrzeby raportu wynika, że w przypadku, gdy udział kobiet wynosił poniżej 30%, większość państw uznawało, iż nie mają one jako grupa realnego wpływu na proces decyzyjny. Niektóre państwa członkowskie przyjęły jednak, iż brak równowagi występuje przy progu minimum 40% (Austria, Irlandia) lub 50% (Holandia).
Zarówno na forum europejskim, jak krajowym funkcjonują organizacje samorządowe promujące jak największy udział kobiet w samorządach:
- Rada Gmin i Regionów Europy (CEMR) to organizacja zrzeszająca krajowe związki władz lokalnych i regionalnych w Europie (należy do niej również Związek Miast Polskich), od wielu już lat zajmująca się tematyką równych szans kobiet i mężczyzn. Obok specjalnej istniejącej Komisji Kobiet Pochodzących z Wyboru, realizowała – przy pomocy Komisji Europejskiej – wieloletni projekt Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym. W efekcie spotkań przedstawicielek samorządów z Europy oraz pracy ekspertów do spraw życia publicznego, powstała Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym. Traktuje ona o równości kobiet i mężczyzn w różnych dziedzinach życia codziennego, ma charakter deklaracyjny, jej przyjęcie jest dobrowolne. Dotychczas została przyjęta przez 532 samorządy w Europie, jednak jak dotąd przez żaden samorząd z Polski.
- Kobiece Forum Samorządowe przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej zrzesza kobiety pełniące w samorządach funkcje wójta, burmistrza lub prezydenta. Podobnie jak inne fora działające przy FRDL będzie służyło wymianie doświadczeń zawodowych, merytorycznej dyskusji w gronie osób, które na co dzień wykonują podobną pracę.
Udział kobiet w wyborach samorządowych w Polsce
Po 1980 roku, a następnie po 1989 roku udział kobiet w wyborach samorządowych w Polsce znacznie się zmniejszył. W wyborach w 1990 roku wśród radnych było 11,0% kobiet podczas, gdy w 1980 r. kobiety stanowiły 30% radnych. Od roku 1990 r. udział kobiet systematycznie rośnie, jednak nie osiągnął poziomu z połowy lat 70-tych i początku 80-tych ubiegłego wieku. Poniżej przedstawiamy udział kobiet wśród kandydatów oraz wybranych radnych w gminach, czyli podstawowej jednostce samorządu terytorialnego w Polsce – w podziale na gminy różnego typu.
Tab. Kobiety kandydujące na radnych w wyborach do rad gmin w latach 1990-2006 w liczbach bezwzględnych i udział procentowym w ogóle kandydatów
1990 | 1994 | 1998 | 2002 | 2006 | |
Ogółem | |||||
Liczby | 22194 | 32889 | 38055 | 50384 | 49192 |
% ogółu | 15,1 | 17,9 | 21,0 | 25,1 | 29,0 |
Rady gmin miejskich
|
|||||
Liczba kandydatów | 5412 | 12320 | 11483 | 11849 | 12687 |
% do ogółu | 20,0 | 21,0 | 25,3 | 28,7 | 32,1 |
Rady gmin wiejskich | |||||
Liczba kandydatów | 10416 | 12618 | 14914 | 22423 | 20373 |
% do ogółu | 13,2 | 16,1 | 18,7 | 23,4 | 27,1 |
Rady gminy miejsko wiejskich | |||||
Liczba kandydatów | 6366 | 7951 | 11658 | 16112 | 16132 |
% do ogółu | 15,4 | 16,9 | 20,9 | 25,5 | 29,5 |
Źródło :”Kobiety w Polsce” 2007 Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, 2008
Tab. Kobiety wybrane do rad gmin w latach 1990- 2006
1990 | 1994 | 1998 | 2002 | 2006 | |
Ogółem | |||||
Liczba
radnych |
5652 | 6913 | 7797 | 6725 | 8051 |
% ogółu | 10,9 | 13,3 | 15,7 | 17,8 | 21,3 |
Rady gmin miejskich
|
|||||
Liczba radnych | 1378 | 1651 | 1374 | 926 | 1031 |
% do ogółu | 16,5 | 17,1 | 19,9 | 21,0 | 23,3 |
Rady gmin wiejskich | |||||
Liczba radnych | 2754 | 3672 | 4348 | 4163 | 4968 |
% do ogółu | 9,2 | 12,3 | 14,5 | 17,3 | 20,8 |
Rady gminy miejsko wiejskich | |||||
Liczba radnych | 1520 | 1590 | 2075 | 1636 | 2052 |
% do ogółu | 11,1 | 12,7 | 16,1 | 17,4 | 21,6 |
Rady miast w miastach na prawach powiatu | |||||
Liczba radnych | - | - | 580 | 494 | 490 |
% do ogółu | - | - | 19,9 | 23,0 | 23,2 |
Źródło :”Kobiety w Polsce” 2007 Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, 2008
Jak wynika z powyżej zaprezentowanych danych w pierwszych wyborach do rad lokalnych przeprowadzonych po demokratycznych przemianach, w maju 1990 r., kobiety stanowiły 15% kandydujących osób. W efekcie tych wyborów kobiety uzyskały 11% mandatów radnych.
Po kolejnych wyborach odsetek kobiet wśród radnych systematycznie wzrastał, by w 2006 roku ogółem osiągnąć 29% udziału wśród kandydatów i 21% udziału wśród wybranych radnych. W skali kraju nieco gorsza jest sytuacja kobiet w gminach wiejskich niż w gminach miejsko-wiejskich i miejskich. W 2006 r. w gminach miejskich wśród kandydatów było 32% kobiet a wśród wybranych 23%, podczas gdy w gminach wiejskich wielkości te kształtowały się odpowiednio: 27,1% i 20,8%.
Dodajmy, że w szczegółowych analizach czynionych po wyborach w 2002 roku zwracano uwagę, że sytuacja jest silnie zróżnicowana:
„Jeśli przyjrzymy się gminom, w których jest wysoki udział kobiet (wśród radnych jest ponad 30% kobiet) to okazuje się takich gmin było w 2002 roku 14% (w 1998 r. – 7%). Pojawiły się też gminy, w których udział kobiet wśród radnych przekraczał 60%, co wcześniej praktycznie się nie zdarzało. W kraju były 4 gminy, w których udział kobiet sięgnął 60% mandatów. Nadal jednak o wiele liczniejsza jest grupa gmin, w których wśród radnych jest mało kobiet lub wręcz nie ma żadnej kobiety. W 1998 roku było 180 gmin (7% ogółu) bez kobiet we władzach samorządowych, a w 2002 roku – 191 (5% ogółu)” [4]
Tab. Kobiety kandydujące na radnych w wyborach do rad miasta w miastach na prawach powiatu, powiatów i sejmików województw w latach 1998-2008
1998 | 2002 | 2006 | |
Rady miast w miastach na prawach powiatu | |||
Liczba radnych | 7083 | 9685 | 8800 |
% do ogółu | 23,7 | 29,9 | 30,6 |
Rady powiatów | |||
Liczba radnych | 11365 | 13696 | 18469 |
% do ogółu | 20,0 | 23,9 | 27,1 |
Sejmiki województw | |||
Liczba radnych | 1463 | 2791 | 2548 |
% do ogółu | 19,7 | 28,1 | 27,3 |
Źródło :”Kobiety w Polsce” 2007 Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, 2008
Tab. Kobiety wybrane na radne w wyborach do rad powiatów i sejmików województw w latach 1998-2006
1998 | 2002 | 2006 | |
Radne w radach powiatów | |||
Liczba radnych | 1531 | 1000 | 1045 |
% do ogółu | 14,9 | 15,9 | 16,6 |
Radne w Sejmikach wojewódzkie | |||
Liczba radnych | 93 | 80 | 99 |
% do ogółu | 10,9 | 14,3 | 17,6 |
Źródło :”Kobiety w Polsce” 2007 Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, 2008
W samorządach lokalnych mamy do czynienia nie tylko z niską liczbą kobiet, ale także z klasyczną piramidą udziału kobiet – im niższy szczebel samorządowy, tym więcej znajdujemy tam kobiet, im wyższy, tym kobiet jest mniej. O ile w 2006 roku wśród rannych gmin było 21% kobiet to wśród radnych powiatów 16,6 %, natomiast w sejmikach wojewódzkich 17, 6%.
Także w grupach kandydujących i wybranych do jednostek samorządu terytorialnego „wyższego” szczebla w latach 1998-2006, widać systematyczny wzrost udziału kobiet. Jednak poziom tego udziału jest dalece niewystarczający.
Tab. 5 Udział kobiet radnych w ogólnej liczbie radnych powiatów oraz sejmików województw
w 2005 r. (po wyborach 2002 r.) w %
Radne rad powiatowych wg
Województw |
Radne sejmików w województwach | |
POLSKA OGÓŁEM | 16,9 | 17,3 |
Dolnośląskie | 17,2 | 27,8 |
Kujawsko-pomorskie | 19,9 | 18,2 |
Lubelskie | 12,0 | 15,2 |
Lubuskie | 20,9 | 6,7 |
Łódzkie | 18,8 | 19,4 |
Małopolskie | 15,1 | 17,9 |
Mazowieckie | 18,9 | 25,5 |
Opolskie | 11,5 | 20,0 |
Podkarpackie | 13,6 | 12,1 |
Podlaskie | 14,8 | 6,7 |
Pomorskie | 16,6 | 21,2 |
Śląskie | 20,7 | 16,7 |
Świętokrzyskie | 15,8 | 6,7 |
Warmińsko-mazurskie | 16,8 | 13,3 |
Wielkopolskie | 16,7 | 17,9 |
Zachodniopomorskie | 19,5 | 23,3 |
Źródło :”Kobiety w Polsce”, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, 2008
Zwraca uwagę fakt, że między poszczególnymi jednostkami terytorialnym występują duże różnice zarówno, gdy porównujemy poszczególne jednostki jak i całe województwa. Powyżej zaprezentowane dane (stan na rok 2005) wskazują, że w skali województw zróżnicowanie udziału kobiet w grupie radnych powiatów wahało się od 15,1% w Małopolskim do 20,9% w Lubuskim, natomiast wśród radnych sejmików wojewódzkich od 6,7% w Świętokrzyskim i Podlaskim do 25,5% w Mazowieckim.
Przedstawione poniżej dane z wyborów w 2006 r. pokazują zróżnicowanie regionalne dotyczące zarówno udziału kandydatek jak i wybranych kobiet.
Tab. Kobiety w kandydujące na radne w wyborach 2006 r. wg województw
KANDYDATKI | ||||||||||||||
Szczebel | Gminy | Powiaty | Sejmiki | Ogółem | ||||||||||
Województwa | Kobiety | % | Kobiety | % | Kobiety | % | ||||||||
dolnośląskie | 5 440 | 33% | 1 542 | 29% | 155 | 28% | 32% | |||||||
kujawsko- -pomorskie |
2 884 | 28% | 927 | 25% | 148 | 26% | 27% | |||||||
lubelskie | 3 968 | 27% | 1 141 | 24% | 122 | 24% | 26% | |||||||
lubuskie | 2 142 | 33% | 734 | 28% | 93 | 23% | 31% | |||||||
łódzkie | 4 717 | 32% | 1 668 | 31% | 243 | 32% | 32% | |||||||
małopolskie | 3 620 | 27% | 1 321 | 27% | 138 | 23% | 27% | |||||||
mazowieckie | 8 184 | 31% | 2 405 | 29% | 354 | 36% | 31% | |||||||
opolskie | 1 642 | 30% | 606 | 27% | 137 | 28% | 29% | |||||||
podkarpackie | 2 417 | 22% | 1 192 | 24% | 130 | 24% | 23% | |||||||
podlaskie | 1 731 | 24% | 540 | 23% | 117 | 22% | 24% | |||||||
pomorskie | 3 039 | 31% | 838 | 27% | 151 | 31% | 30% | |||||||
śląskie | 5 159 | 29% | 1 193 | 29% | 247 | 27% | 29% | |||||||
świętokrzyskie | 2 188 | 27% | 672 | 24% | 122 | 25% | 26% | |||||||
warmińsko- -mazurskie |
3 027 | 32% | 1 074 | 28% | 127 | 30% | 31% | |||||||
wielkopolskie | 4 437 | 27% | 1 637 | 26% | 160 | 24% | 26% | |||||||
zachodnio- pomorskie |
3 397 | 34% | 979 | 28% | 104 | 25% | 32% | |||||||
Polska ogółem | 57 992 | 29% | 18 469 | 27% | 2 548 | 27% | 29% | |||||||
Źródło: Państwowa Komisja Wyborcza
Tab. Kobiety wybrane w wyborach samorządowych na radne w wyborach 2006 r. wg województw
KOBIETY WYBRANE NA STANOWISKO | |||||||||||||
Szczebel | Gminy | Powiaty | Sejmiki | Ogółem | |||||||||
Województwa | Kobiety | % | Kobiety | % | Kobiety | % | |||||||
dolnośląskie | 744 | 27% | 109 | 21% | 8 | 22% | 26% | ||||||
kujawsko- -pomorskie |
501 | 22% | 61 | 17% | 5 | 15% | 21% | ||||||
Lubelskie | 557 | 17% | 52 | 13% | 7 | 21% | 16% | ||||||
Lubuskie | 361 | 27% | 33 | 15% | 3 | 10% | 25% | ||||||
Łódzkie | 618 | 22% | 87 | 21% | 6 | 17% | 22% | ||||||
małopolskie | 595 | 20% | 65 | 15% | 11 | 28% | 19% | ||||||
mazowieckie | 1 189 | 22% | 128 | 17% | 12 | 24% | 22% | ||||||
Opolskie | 253 | 22% | 40 | 18% | 4 | 13% | 21% | ||||||
podkarpackie | 373 | 15% | 59 | 14% | 4 | 12% | 15% | ||||||
Podlaskie | 308 | 17% | 43 | 17% | 1 | 3% | 17% | ||||||
pomorskie | 483 | 24% | 49 | 15% | 7 | 21% | 23% | ||||||
Śląskie | 599 | 21% | 80 | 20% | 5 | 10% | 21% | ||||||
świętokrzyskie | 292 | 18% | 33 | 13% | 4 | 13% | 17% | ||||||
warmińsko- -mazurskie |
476 | 26% | 67 | 20% | 7 | 23% | 25% | ||||||
wielkopolskie | 678 | 19% | 91 | 15% | 10 | 26% | 18% | ||||||
zachodnio- pomorskie |
514 | 28% | 48 | 15% | 5 | 17% | 26% | ||||||
Polska ogółem | 8 541 | 21% | 1 045 | 17% | 99 | 18% | 21% | ||||||
Źródło: Państwowa Komisja Wyborcza
W 2002 roku weszła w życie ustawa o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz. U .z 2002 r. Nr 113, poz. 984). Część analityków sądziła, że wybory bezpośrednie będą sprzyjać kobietom. Jednak zaprezentowane poniżej dane nie potwierdzają tej tezy.
Tab. Kobiety kandydujące na wójtów burmistrzów i prezydentów miast w wyborach bezpośrednich w latach 2002-2006 (liczby bezwzględne i %)
2002 | 2006 | |
Ogółem | ||
Liczba kandydatów | 1081 | 978 |
% do ogółu | 10,4 | 11,9 |
Kandydujące na wójta | ||
Liczba kandydatów | 588 | 549 |
% do ogółu | 10,3 | 12,3 |
Kandydujące na burmistrza | ||
Liczba kandydatów | 406 | 349 |
% do ogółu | 10,5 | 11,2 |
Kandydujące na prezydenta miasta | ||
Liczba kandydatów | 87 | 80 |
% do ogółu | 10,9 | 12,2 |
Źródło :”Kobiety w Polsce” 2007 Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, 2008
Tab. Kobiety: wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast wybrane w wyborach bezpośrednich w 2002 i 2006 r.
2002 | 2006 | |
Ogółem | ||
Liczba | 165 | 204 |
% do ogółu | 6,7 | 8,2 |
Kobiety wójtowie | ||
Liczba | 112 | 132 |
% do ogółu | 7,0 | 8,3 |
Kobiety burmistrzowie | ||
Liczba kandydatów | 51 | 68 |
% do ogółu | 6,6 | 8,7 |
Kobiety prezydenci miast | ||
Liczba kandydatów | 2 | 4 |
% do ogółu | 1,9 | 3,7 |
Źródło :”Kobiety w Polsce” 2007 Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, 2008
W wyborach do samorządu w 2006 r. wśród kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast – kobiety stanowiły 11,9%. Natomiast ich udział wśród wybranych na stanowiska ukształtował się na poziomie 8,2%. Choć oznaczało to poprawę w stosunku do wyników z roku 2002, to jednak można mówić o bardzo niskim wyniku. Kobiety zdecydowanie częściej były wybierane na stanowiska wójtów i burmistrzów niż prezydentów miast.
Tab. Kobiety kandydujące w bezpośrednich wyborach na burmistrza, prezydenta wójta w roku 2006 wg województw
KANDYDATKI | |||||||
Szczebel | burmistrz | prezydent | wójt | Ogółem | |||
Województwa | Kobiety | % | Kobiety | % | Kobiety | % | |
dolnośląskie | 49 | 13% | 5 | 10% | 36 | 15% | 14% |
kujawsko- -pomorskie |
21 | 13% | 4 | 13% | 24 | 10% | 11% |
Lubelskie | 11 | 7% | 5 | 17% | 59 | 12% | 11% |
Lubuskie | 19 | 13% | 3 | 23% | 18 | 14% | 14% |
Łódzkie | 19 | 13% | 16 | 19% | 64 | 16% | 16% |
Małopolskie | 16 | 9% | 0 | 0% | 33 | 11% | 10% |
mazowieckie | 42 | 14% | 5 | 7% | 71 | 11% | 12% |
Opolskie | 12 | 9% | 2 | 13% | 14 | 15% | 12% |
podkarpackie | 9 | 6% | 1 | 3% | 32 | 10% | 9% |
Podlaskie | 9 | 8% | 1 | 5% | 24 | 12% | 10% |
Pomorskie | 18 | 12% | 5 | 14% | 38 | 16% | 14% |
Śląskie | 18 | 10% | 19 | 13% | 29 | 10% | 11% |
świętokrzyskie | 8 | 7% | 2 | 10% | 31 | 14% | 11% |
warmińsko- -mazurskie |
26 | 13% | 2 | 10% | 25 | 13% | 13% |
wielkopolskie | 36 | 10% | 7 | 19% | 22 | 8% | 10% |
zachodnio- pomorskie |
36 | 14% | 3 | 9% | 29 | 17% | 15% |
Polska ogółem | 349 | 11% | 80 | 12% | 549 | 12% | 12% |
Źródło: Państwowa Komisja Wyborcza
Tab. Kobiety wybrane w bezpośrednich wyborach na burmistrza, prezydenta wójta w roku 2006 wg województw
KOBIETY WYBRANE NA STANOWISKO | ||||||||||||||
Szczebel | burmistrz | prezydent | wójt | Ogółem | ||||||||||
Województwa | Kobiety | % | Kobiety | % | Kobiety | % | ||||||||
Dolnośląskie | 4 | 5% | 0 | 0% | 10 | 13% | 8% | |||||||
kujawsko- -pomorskie |
0 | 0% | 0 | 0% | 9 | 10% | 6% | |||||||
Lubelskie | 1 | 3% | 1 | 20% | 9 | 5% | 5% | |||||||
lubuskie | 2 | 5% | 0 | 0% | 4 | 10% | 7% | |||||||
łódzkie | 4 | 13% | 1 | 9% | 12 | 9% | 10% | |||||||
małopolskie | 4 | 8% | 0 | 0% | 9 | 7% | 7% | |||||||
mazowieckie | 8 | 11% | 1 | 10% | 12 | 5% | 7% | |||||||
opolskie | 4 | 12% | 0 | 0% | 5 | 14% | 13% | |||||||
podkarpackie | 3 | 8% | 0 | 0% | 9 | 8% | 8% | |||||||
podlaskie | 1 | 3% | 0 | 0% | 6 | 7% | 6% | |||||||
pomorskie | 3 | 9% | 0 | 0% | 13 | 16% | 13% | |||||||
śląskie | 6 | 13% | 1 | 4% | 6 | 6% | 8% | |||||||
świętokrzyskie | 1 | 4% | 0 | 0% | 4 | 6% | 5% | |||||||
warmińsko- -mazurskie |
8 | 17% | 0 | 0% | 10 | 15% | 16% | |||||||
wielkopolskie | 8 | 8% | 0 | 0% | 9 | 8% | 8% | |||||||
zachodnio- pomorskie |
11 | 19% | 0 | 0% | 5 | 10% | 14% | |||||||
Polska ogółem | 68 | 9% | 4 | 4% | 132 | 8% | 8% | |||||||
Źródło: Państwowa Komisja Wyborcza
Tab. Kobiety – członkinie zarządów jednostek samorządu terytorialnego
2002 | 2005 | ||
Liczby | % do ogółu | ||
Gminy ogółem
(bez miast na prawach powiatu) |
1738 - | 12,2 | |
W tym: | |||
Gminy miejskie | 211 | 13,8 | |
Gminy wiejskie | 1113 | 12,0 | |
Gminy miejsko – wiejskie | 414 | 11,9 | |
Miasta na prawach powiatu | 40 | 9,4 | |
Powiatu | 175 | 10,0 | 153 |
Województwa | 4 | 5,1% | 5 |
Źródło :”Kobiety w Polsce” 2007 Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, 2008
Udział kobiet w wyborach samorządowych w Polsce w porównaniu z innymi państwami
Poniżej przedstawiamy dane zaczerpnięte z raportu przygotowanego przez Radę Gmin i Regionów Europy na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród członków. Ankieta zawierała pytania dotyczące udziału kobiet wśród radnych, burmistrzów i we władzach wykonawczych samorządów lokalnych. Zamieszczono w niej także pytanie dotyczące funkcjonowania prawnie zagwarantowanego parytetu udziału kobiet w wyborach w poszczególnych państwach, a także tego czy parytet taki stosują partie polityczne.
Tab. Udział kobiet we władzach samorządowych (stan 2008 r.) w %
Państwo | Kobiety radne | Kobiety w zarządach samorządów | Kobiety burmistrzowie |
Albania | 10% 20% 50% | Bd | 0,4% |
Austria | 14% | 20% | 3% / 11 % |
Belgia | 33% | 30% | 10% |
Bułgaria | 30% | 60% | 10% |
Cypr | 20% | 20% | 6% |
Czechy | 25% | Bd. | 18% |
Dania | 27% | 4% | 7% |
Estonia | 30% | bd | 14% |
Finlandia | 36% | 26% / 22% | 15% |
Francja | 35% | b.d. | 13,8% |
Niemcy | 24% | b.d. | 15% |
Grecja | 12% | b.d. | 3% |
Węgry | 28% | b.d | 16% |
Islandia | 36% | 24% | 24% |
Irlandia | 19% | Bd | Bd |
Włochy | 17% | 16% | 10% |
Łotwa | 42% | 36% | 36% |
Litwa | 29% | 12% / 18% | 7% |
Luksemburg | 21% | 14% | 11% |
Malta | 18% | 13% | 9% |
Holandia | 26% | 18% | 20% |
Norwegia | 38% | 42% | 23% |
Polska | 21% | 12% | 8% |
Portugalia | Bd | Bd | 6% |
Rumunia | Bd | Bd | 4% |
Serbia | bd | Bd | 2% |
Słowacja | 20% | 66% | 21% |
Słowenia | 22% | 44% | 4% |
Hiszpania | 46% | 31% | 15% |
Szwecja | 42% | 36% | 30% |
Szwajcaria | bd | Bd | 11% |
Ukraina | 43% | 28% | Bd |
Wielka Brytania | 29% | Bd | Bd |
źródło: Women in local politics in Europe – Figures from 34 countries of CEMR’s membership
Udział kobiet wśród radnych w państwach europejskich jest bardzo zróżnicowany. W Hiszpanii zbliża się do 50% (wynosił 46%), natomiast w Austrii 14%. Polsce ze wskaźnikiem 21% jest daleko do liderów takich jak Hiszpania, Szwecja, Łotwa, Finlandia.
Tab. 14 Udział kobiet wśród radnych i burmistrzów w państwach europejskich w %
Państwo | Udział kobiet wśród burmistrzów | Udział kobiet wśród radnych |
Armenia | 0,0 | 7,7 |
Azerbejdżan | bd | 0,0 |
Austria | 3,9 | Bd |
Belgia | 9,6 | 33,6 |
Bośnia i Hercegowina | 2,0 | 16,8 |
Bułgaria | 6,9 | 26,2 |
Chorwacja | 5,3 | 10,7 |
Cypr | 6,1 | 20,3 |
Czechy | 16,5 | bd |
Dania | 8,2 | 27,3 |
Estonia | 14,2 | 29,6 |
Finlandia | 14,3 | 36,4 |
Francja | 13,8 | 35,0 |
Gruzja | 1,4 | 11,4 |
Niemcy | 7,5 | 24,4 |
Grecja | 3,1 | Bd |
Węgry | 15,9 | Bd |
Islandia | 26,9 | 36,5 |
Irlandia | 11,4 | 17,9 |
Włochy | 9,8 | 2,2 |
Łotwa | 14,3 | 19,2 |
Lichtenstein | 0,0 | 27,4 |
Litwa | 8,3 | 22,2 |
Luxemburg | 11,2 | 23,6 |
Malta | 8,8 | 20,1 |
Monaco | 0,0 | 28,6 |
Czarnogóra | 4,8 | 11,4 |
Holandia | 20,9 | 26,0 |
Norwegia | 22,6 | 41,7 |
Portugalia | 6,8 | Bd |
Rumunia | 3,6 | 10,9 |
Rosja | 29,5 | 78,6 |
San Marino | 11,1 | 23,2 |
Serbia | 26,3 | 20,0 |
Słowenia | 3,3 | 21,7 |
Hiszpania | 14,9 | 30,9 |
Szwecja | 26,9 | 41,6 |
Szwajcaria | 11,6 | 27,2 |
Macedonia | 3,6 | 22,2 |
Turcja | 0,6 | 2,4 |
Ukraina | 5,7 | 44,0 |
Wielka Brytania | 8,3 | 29,7 |
Średnia | 10,2 | 24,5 |
źródło: „SEX disaggregated statistics on the participation of women and men in political and public decision-makin in Counsil of Europe member states
Tab. Regulacje dotyczące parytetu kobiet na listach wyborczych w wyborach lokalnych – regulacje krajowe i partyjne
Kraj | Regulacje dotyczące parytetów udziału kobiet na | |
Poziom krajowy | Poziom partyjne | |
Albania | NIE | Tak (30/50%*, 25%) |
Austria | NIE | Tak (40%,50%,33%) |
Belgia | TAK (25%) | NIE |
Bułgaria | NIE | NIE |
Cypr | NIE | TAK |
Czechy | NIE | TAK (25% 33%) |
Dania | NIE | Obecnie NIE (wcześniej tak) |
Estonia | NIE | NIE |
Finlandia | TAK (40%) | NIE |
Francja | TAK (50%) | TAK w 2 partiach (50%, 50%) |
Niemcy | NIE | TAK (40%, 33%, 50%, 50%) |
Grecja | TAK (33%) | TAK (40%, 30%, 33%) |
Węgry | NIE | TAK (20%) |
Islandia | NIE | TAK (40%, 40%, 50%) |
Irlandia | NIE | TAK (40%, 40%, 20%, 40%, 30%) |
Włochy | NIE | TAK od 50% do 24% w różnych partiach |
Łotwa | NIE | TAK 40%, 40%, 20%, 40% |
Litwa | NIE | TAK 33% |
Luksemburg | NIE | TAK 33%, 33% 50% |
Malta | NIE | TAK 20% |
Holandia | NIE | TAK 50% |
Norwegia | NIE | TAK (40% w 5 partiach) |
Polska | NIE | TAK (30%, 30%) |
Portugalia | TAK (33%) | Tak (33%) |
Rumunia | NIE | TAK (30%, 30%) |
Serbia | TAK (30%) | TAK (30%) |
Słowacja | NIE | TAK (33%) |
Słowenia | TAK rosnące 20 -30 -40 | TAK (40%, 25% 33%) |
Hiszpania | TAK | TAK 40% na różnych listach |
Szwecja | NIE | TAK (50% na różnych |
Szwajcaria | NIE | TAK (40%) |
Ukraina | NIE | NIE |
Wielka Brytania | Nie | TAK (40% |
* Partia socjalistyczna ma 30% na terenie kraju Ii 50% miejsc w Tiranie
źródło: Women in local politics in Europe – Figures from 34 countries of CEMR’s membership
Zgodnie z wynikami ankiety przeprowadzonej wśród analizowanych 34 państw europejskich, w ośmiu istnieją przepisy dotyczące wymaganego udziału kobiet na listach wyborczych. Przepisy takie istnieją w Belgii, Finlandii, Francji Grecji, Portugalii, Serbii, Słowenii i Hiszpanii. Wymagany udział waha się od 20% do 50%. W Słowenii założono, że będzie wzrastał z czasem od wyjściowych 20% do 40% w 2010 roku.
Należy podkreślić, że europejskie partie polityczne stosunkowo często przyjmują wprost deklaracje o określonym udziale kobiet na listach wyborczych. Nie zawsze dotyczy to całej sceny politycznej (tak np. w Polsce, gdy w wyborach 2002 roku tylko SLD, UP, i UW zadeklarowały parytet), jednak wśród analizowanych państw w 26 funkcjonowała przynajmniej jedna partia, która wprowadziła zasadę dotyczącą minimalnego wymaganego udziału kobiet (zasada może być też formułowana, jako minimalny udział każdej z płci).
Przed wyborami samorządowymi w 2002 roku w Polsce trzy partie startujące w wyborach: SLD UP i UW przyjęły zasadę, zgodnie z którą kobiety powinny stanowić 30% kandydatów na listach wyborczych. Zdaniem M. Fuszary: „Właśnie wybory samorządowe pokazały, że zapis o minimalnym nawet parytecie bywa tak interpretowany i wykorzystywany, aby jak najmniej skorzystała na tym parytecie grupa, której szanse miały być w ten sposób wyrównane. Przedwyborcze dane pokazy, że nawet wówczas, gdy dotrzymane są zasady reprezentacji na listach to dzieje się to w sposób, nie dający kobietom realnych szans w wyborach.”
W szczególności chodzi o ulokowanie kobiet na listach, odcinanie od informacji, pomijanie w prowadzonej przez organizację kampanii. Przed wyborami samorządowymi powstało wyjątkowo dużo komitetów i ugrupowań powołanych przez kobiety. Niektóre z nich zakładane były przez kobiety pominięte na listach wyborczych. Strategia polegająca na zakładaniu własnych list nie okazała się skuteczna. M. Fuszara przeprowadziła badanie w dwóch typach gmin, w których do samorządu dostało się wyjątkowo dużo kobiet oraz takich, gdzie udział ten jest bardzo mały. Badała między innymi bariery utrudniające działalność kobiet, w tej kwestii wymieniano przede wszystkim:
- godzenie ról zawodowych i publicznych oraz obowiązków rodzinnych,
- tradycyjne szczególnie na obszarach wiejskich przeświadczenie, że sfera publiczna nie jest sferą, w której kobiety powinny być aktywne,
- przekonanie, że kobiety mają mniejsza orientacje w świecie i brak siły przebicia,
- istnienie „układu władzy, z którego kobiety są eliminowane; działo się to zwłaszcza w miejscowościach, których badacze spotkali najdalej idące formy tzw. „klientystycznego” układu władzy, gdzie rządy sprawowane są praktycznie przez jedną osobę tworzącą wokół siebie krąg popierających osób i uzależnionych od siebie klientów.
W badaniu dotyczącym udziału kobiet w samorządach terytorialnych J. Rogulska wyodrębniła następujące główne bariery ograniczające polityczne zaangażowanie kobiet:
- brak czasu i uczucie przygniecenia obowiązkami związanymi z pracą zawodową i pracą w domu (wskazane przez 47% respondentek),
- brak zaufania do kobiet zajmujących eksponowane stanowiska i tradycyjne preferowanie mężczyzn (46,2),
- przekonanie, że kobiety nie są wystarczająco stanowcze, brak i m zaufania do samych siebie i mają słabszą psychikę (14%),
- brak tradycji uczestniczenia w życiu publicznym wśród kobiet (9,5%). – brak zainteresowania ze strony kobiet tym uczestniczeniem (7%).
[1] KOMUNIKAT KOMISJI EUROPEJSKIEJ DO RADY, PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO, EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO ORAZ KOMITETU REGIONÓW Plan działań na rzecz równości kobiet i mężczyzn 2006-2010