Każda firma korzysta ze środowiska i każda jest zobowiązana do jego ochrony. Jednak wiele małych i średnich przedsiębiorców nie ma świadomości jak działać na rzecz ekologii. Należy to zmienić i dowiedzieć się, jak prowadzić firmę dbając o środowisko. A może czas na e-naukę w ramach szkolenia „Ekologiczny biznes” organizowanego przez PARP?
Nauka może przebiegać w sposób mniej lub bardziej ekologiczny. E-learning to taka forma szkolenia, która nie wymaga dojazdów i nie generuje kosztów związanych z podróżą i zakwaterowaniem pracownika. E-learning oszczędza też czas. Pracownik odbywa szkolenie w dowolnym miejscu – w pracy lub w domu i nie odrywa się od swoich codziennych zadań. Korzystanie z e-learningu to oszczędność papieru. Do uczestnictwa w szkoleniu internetowym potrzebny jest jedynie komputer z dostępem do sieci. Do szkolenia zawsze można wrócić i przypomnieć sobie lub zaktualizować wiedzę.
Na portalu www.akademiaparp.gov.pl dostępne jest szkolenie e-learning „Ekologiczny biznes”, w którym przedsiębiorcy znajdą praktyczne wiadomości, jak być ekologicznym, będąc jednocześnie ekonomicznym. To temat szczególnie ważny dla małych i średnich przedsiębiorstw, którym wydaje się, że bycie eko jest poza ich zasięgiem.
W Akademii PARP można podnosić kwalifikacje zawodowe, uczestnicząc w 34 biznesowych szkoleniach e-learning. Wszyscy przedsiębiorcy i pracownicy sektora MSP oraz osoby planujące rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej mogą podjąć bezpłatną naukę. Projekt jest współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
***
Według danych Eurobarometru 93 proc. firm MSP w krajach Unii Europejskiej podejmuje działania zmierzające do bardziej efektywnego korzystania z zasobów. 64 proc. małych przedsiębiorstw oszczędza energię, 61 proc. prowadzi recykling, a 62 proc. minimalizuje ilość odpadów.
Jak wynika z raportu PARP „Ochrona środowiska i ekoinnowacje”, polscy przedsiębiorcy nie są świadomi wszystkich obowiązujących przepisów dotyczących ochrony środowiska. Do największych barier właściciele firm zaliczają częste zmiany (30 proc.) i niezrozumiałość przepisów (23 proc.). 17 proc. wskazuje sprzeczność przepisów krajowych i europejskich. Dodatkowo wielu przedsiębiorcom ochrona środowiska kojarzy się wyłącznie z ponoszeniem kosztów. Na ekologii można jednak zyskać. Nawet jeśli korzyści nie będą widoczne od razu, to w dłuższej perspektywie można to odczuć.
Pierwszym krokiem do bycia eko jest zbudowanie świadomości przedsiębiorstwa. Segregując odpady czy oszczędzając materiały, płaci się mniej za ich utylizację, bo firma emituje mniej zanieczyszczeń do środowiska. Funkcjonując ekologicznie, firma dba o swój dobry wizerunek i jest lepiej postrzegana. Dzięki temu łatwiej jej nawiązać współpracę z nowoczesnymi przedsiębiorstwami i partnerami europejskimi, ponieważ w wielu krajach UE cenione są takie rozwiązania.