Każdego dnia do internetu trafiają tysiące zdjęć dzieci. Wszystkie wyjątkowe, bo dokumentujące pierwszą kąpiel, pierwsze wakacje na plaży albo śmieszną minę dziecka. Do publikowania zdjęć swoich dzieci nago lub w bieliźnie przyznaje się co czwarty rodzic dziecka do 10 roku życia. Publikujący je rodzice zazwyczaj nie zastanawiają się, ani do kogo mogą trafić te zdjęcia, ani co będzie się z nimi później działo. „Pomyśl, zanim wrzucisz” to nowa kampania społeczna Fundacji Dzieci Niczyje. Jej celem jest zwrócenie uwagi na problem bezrefleksyjnego publikowania zdjęć dzieci przez ich rodziców oraz kwestie ochrony prywatności dzieci w internecie. Kampania potrwa do końca września.
Celem kampanii jest zwrócenie uwagi rodziców na problem prywatności dzieci w internecie i bezrefleksyjnego publikowania ich zdjęć w sieci.
Dzięki łatwości obsługi serwisów społecznościowych i ich popularności, co dzień do internetu trafiają dziesiątki tysięcy zdjęć dzieci. Wszystkie wyjątkowe, bo dokumentujące a to pierwszą kąpiel, pierwszą wizytę na plaży, niezwykłą minę dziecka albo wyjątkowe zdarzenie w którym dziecko wzięło udział, np. sprzątanie mieszkania. Rodzice zamieszczają je, bo kochają swoje dzieci, chcą się nimi pochwalić, podzielić z innymi wspaniałymi chwilami. Ale robią to bezrefleksyjnie, nie zwracając uwagi, że zdjęcia nie trafią wyłącznie do ich rodziny i znajomych, co więcej – że zdjęcie raz wrzucone do internetu zaczyna żyć własnym życiem. Każdy – nie pytając rodziców o zgodę – może je ściągnąć, ponownie opublikować lub wykorzystać w dowolnym, innym celu. Zawieszając zdjęcie w internecie tracimy nad nim kontrolę, a próby jego usunięcia skazane są na niepowodzenie, bo każde zdjęcie, które robi w internecie karierę, zostaje natychmiast powielone w tysiącach kopii, jest poddawane przeróbkom, staje się motywem złośliwych memów. Dodatkowo – internet nie zapomina, raz włożone do niego niefortunne zdjęcie może wrócić po latach, przypomniane przez złośliwego kolegę, zazwyczaj w najmniej odpowiednim momencie.
W ramach kampanii Fundacja Dzieci Niczyje chce zwrócić uwagę rodziców na kwestię ich odpowiedzialności za prywatność dzieci
Kampania odbiła się dość szerokim echem w polskim internecie, spotykając się z pozytywnym przyjęciem:
http://www.mama-bloguje.com/zdjecie-pomysl-zanim-wrzucisz/
http://m.edziecko.pl/edziecko/1,113162,12531099.html
http://testykosmetyczne.blogspot.com/2012/09/pomysl-zanim-wrzucisz.html
http://www.kampaniespoleczne.pl/kampanie,2432,zdjecia_dzieci_moga_trafic_do_agencji_towarzyskich
Więcej informacji można znaleźć na stronie kampanii: http://zanimwrzucisz.fdn.pl/
źródło: http://fdn.pl/