Podczas jubileuszowej, 25 Gali Paszportów Polityki kolejny raz uhonorowano przedstawicieli siedmiu dziedzin sztuki, którzy w 2017r. osiągnęli najwięcej w polskiej kulturze. Wśród nominowanych w siedmiu kategoriach znalazło się łącznie dwudziestu jeden artystów, nominowanych przez dziennikarzy i recenzentów polskich mediów. Spośród wskazanych kapituła Paszportów wybiera po jednym laureacie. Wśród zwycięzców znalazły się dwie panie – Joanna Freszel oraz Jagoda Szelc.
Galę ponownie prowadziła Grażyna Torbicka, której towarzyszył redaktor naczelny Polityki Jerzy Baczyński. Ponadto uroczystość uświetnił występ Radek Łukasiewicz All Stars Band, w skład którego wchodzą Monika Brodka, Natalia Przybysz czy Bisz.
Poniżej sylwetki laureatek:
- Joanna Freszel laureatka Paszportów POLITYKI w kategorii Muzyka poważna, za wszechstronność, kreatywność, precyzję, sceniczny wdzięk i swobodę śpiewania w najrozmaitszych stylach muzycznych.
- Jagoda Szelc laureatką Paszportów POLITYKI w kategorii Film za niezależność, świeżość spojrzenia, artystyczną konsekwencję.
Jagoda Szelc to reżyserka i scenarzystka (ur. 1984 r.). Ukończyła grafikę na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, a w ub. roku Wydział Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi. Jest autorką 10 krótkometrażowych etiud fabularnych i dokumentalnych. Kręcona w Bystrzycy Kłodzkiej na Dolnym Śląsku „Wieża. Jasny dzień” to jej pełnometrażowy debiut fabularny, wyrastający z kina gatunkowego. Podejmuje temat odbudowywania siostrzanych relacji, a później stopniowo zamienia się w rozsadzającą ramy metaforę filozoficzno-religijną o nawiedzeniu i mroku.
Jak pisała Małgorzata Sadowska, Szelc w swoim filmie „egzorcyzmuje rodzinę i Polskę, przywołuje duchy, wprowadza w trans, wybudza uśpione w ludziach i pejzażu energie, leczy traumy”.
Pozostałymi laureatami zostali:
- Marcin Wicha w kategorii Literatura
- Michał Borczuch w kategorii Teatr
- Norman Leto w kategorii Sztuki wizualne
- Zespół Hańba! w kategorii Muzyka popularna
- M. Lenart, A. Mądrzak i W. Piejko (Bloober Team) w kategorii Kultura Cyfrowa
źródło: http://www.polityka.pl